عکس تبلیغاتی
عکس تبلیغاتی
مدرن‌ترین شیوه‌ بازگو کردن تبلیغات محصولات

این پیج را در صفحات اجتماعی به اشتراک بگذارید :

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
عکس تبلیغاتی
5 (100%) 1 Vote

عکس تبلیغاتی و نگاهی گذرا به پیشینه آن

خلاف تصور عموم قدمت عکس تبلیغاتی به دوران انسان‌های نخستین بازمی‌گردد. بنابراین، جای تعجب ندارد که عکاسی تبلیغاتی بیش از آنکه به دنیای مدرن تعلق داشته باشد، آثار آن بر روی دیواره‌ غارهای میلیون‌ها سال پیش حکاکی شده باشد. هنرمندان عکاسی تبلیغاتی انسان‌های نخستین بودند که با هدف ارتباط منظور خود را با رسم و حکاکی تصاویری الهام گرفته از وقایع پیرامون‌شان به یکدیگر می‌رساندند.عکس تبلیغاتی در آن دوران‌های اولیه بدون هیچ‌گونه شکل و شمایل گفتاری و یا نوشتاری رهنمون سبک زندگی و ترسیم حقایق اجدادی شد. علیرغم آنکه خیل پیشرفت و عرضه ابتدایی‌ترین شکل دوربین‌های تک لنزی عکاسی را به هنری متداول بدیل کرد، نمی‌توان منکر پیچ و خم مسیر عکاسی تبلیغاتی شد. به نظر می‌رسد بسیاری از تصاویر به ثبت رسیده از جنگ‌های جهانی، صنعتگران و کارگران حکم انقلاب عظیم را در هنر عکاسی تبلیغاتی ایفا کرده‌اند.

نخستین عکس تبلیغاتی

 این تصاویر به منزله نخستین عکس‌های تبلیغاتی شناخته شده و علیرغم فدا شدن خیل عظیم عکاسان در این راه می‌توان آن‌ها را تبلیغاتی سرد علیه جنگ و یا تبلیغاتی برای آغاز صنعت و تکنولوژی نوین قلمداد کرد.با آنکه هرگز روی تصاویر به جا مانده برچسب عکس تبلیغاتی نخورد اما نمی‌توان منکر تاثیر بسزای آن‌ها در فرم‌گیری و پیشرفت کنونی صنعت هنر عکاسی تبلیغاتی شد. آن عکس‌های تبلیغاتی هرچند ابتدایی حکم نطفه پیشرفت صنعت حال حاضر را داشته و از تاثیر مستقیم بر روی محافل اقتصادی و سیاسی برخوردار بود.بهترین استعاره از روند هنر عکاسی تبلیغاتی را می‌توان به دوره جنگ نسبت داد. هنر عکاسی تبلیغاتی حال حاضر فرزندی است که در پس زد و خورد‌های جنگ جهانی دوم همچنان رو به رشد است. 

پس از اتمام جنگ جهانی دوم، اروپا با معضل رکود تولید مواجه شد.

اکثر کارخانجات در پی تخریب، به کارخانجات ادوات جنگی راه را برای کارخانجات و عرضه اجناس آمریکایی هموار ساختند. 

آن دوران به دوره بی‌مانندی برای مردم بدیل گشت که از لحاظ تامین نیازهای اساسی خود نیز به مشکل برخوردند، هیچ جای تعجب ندارد که هنر عکاسی به یکی از اصیل‌ترین و بدوی‌ترین هنرهای دنیا شناخته شد و هنر عکاسی تبلیغاتی نیز رنگ و بوی دیگری گرفت. بیشتر محصولات آمریکایی برای شناسانده شدن به مردم طی عکاسی تبلیغاتی معرفی می‌شدند و عکاسان تبلیغاتی نیز تمام تلاش خود را به کار می‌بستند تا زرق و برق محصولات را از طریق جاذبه بصری بیشتر کنند. در واقع می‌توان اواسط دهه 40 میلادی (1940-1950) را دوره چاپ گلاسه‌های رنگی و انتشار مجلات قلمداد کرد. این سال‌ها بستری برای چاپ رنگی این عکس ها پدید آورد که تاثیر آن بر روی توسعه روند هنر عکاسی تبلیغاتی را نمی‌شود نادیده گرفت.

چند نمونه عکس تبلیغاتی

برای درک بهتر این سبک از صنعت عکاسی از نمونه های زیر دیدن فرمایید

طی آن سال‌ها که این نوع عکس ها به گونه‌ای خاص در معرض توجه عموم قرار گرفته بود، چهره‌ها و هنرمندان عدیدی از دل این هنر برخاستند. یکی از هنرمندان آن دوران “ویلیام برن باخ” نام داشت. وی بر این باور بود که این هنر باید با مفهوم “متقاعدکنندگی” در آمیزد. مفهوم متقاعدکنندگی را نباید با علم تعریف نمود. این مفهوم خود در قالب هنر با عکس تبلیغاتی عنوان می‌گردد. از عقاید دیگر در باب هنر عکاسی تبلیغاتی را مردی به نام “والتر نورنبرگ” اذعان داشت. وی که جزء پیشروان صنعت عکاسی تبلیغاتی بود، از آمیزش ایده با عکس تبلیغاتی سخن گفت. 

او بر این باور بود که این عکس باید با ایده همراه شود تا بیانگر موضوع و هدف فروش محصول باشد.

تاثیرات - کاربردها و تفاوت ها

امروزه عکس تبلیغاتی یک روش نوین سرمایه‌گذاری بر روی ذهن بیننده قلمداد شده است. در کوتاه‌ترین زمان ممکن با ذهن مخاطب ارتباط برقرار کرده و با درگیر کردن ذهن پافشاری بر ادامه ارتباط می‌کند. بنابراین، مخاطب نه تنها در آن ِ زمان با عکس ارتباط برقرار نموده، بلکه تا مدت‌ها آن را به عنوان یک نشان تجاری به ذهن سپرده و یادآور می‌شود. از این روی، می‌توان گفت جاودانگی ِتاثیر عکس تبلیغاتی یکی از مهم‌ترین عواملی محسوب می‌گردد که این هنر را از دیرباز تاکنون در جای درستی نشانیده است. این واژه تداعی‌گر زرق و برق شگرف و رنگ و لعاب خوشرنگ پوسترهای تبلیغاتی و بیلبوردهای شهری است. تاثیر این تصاویر باید به گونه‌ای باشد که در کسری از ثانیه بیشترین تاثیر ممکن را بر روی ذهن مخاطب بگذارد و تا مدت‌های مدید نیز ماندگار شود.

راننده‌ای را تصور کنید که با سرعت بالا در حال گذر از یک اتوبان است. چه عنصری توانایی برقراری ارتباط با ذهن راننده را دارد؟ حال یک بیلبورد شهری یا یک عکس مفهمومی زیبا را در نظر بگیرید. عکس با جلب نگاهی هرچند گذرا قادر است در ذهن راننده کولاک به پا کند! با این حال که بیلبورد شهری یکی از المان‌های زنده و موثر در ذهن مخاطب است، نمی‌توان منکر تخصص عکاس آن شد. او باید با جزئی‌ نگری تخصصی تمام جوانب سوژه را در نظر بگیرد و سپس با جایگذاری تمام جوانب ممکن در کنار یکدیگر تابلوی تبلیغاتی را به یک عنصر بازگو کننده بدیل کند. این امر باید به گونه‌ای صورت گیرد که مخاطب با یک نگاه موضوع و هدف کلی عکس را دریابد. امروزه تنوع تبلیغات به قدری گسترش یافته که تابلوهای تبلیغاتی بیشتر به یک معمای ساده اما جذاب تبدیل گشته‌اند. 

اکثر تابلوهای شهری با ترکیب نوشتار و تصویر سعی بر طرح معما دارند تا مخاطب با پیمودن کوتاه‌ترین مسیر به پاسخ برسند. و تجربه حاکی از آن است که کثیری از مخاطبان بیشتر از آنکه بر روی نوشتار متمرکز شوند، دقتشان را خرج نگریستن به عکس آن می‌کنند و سپس به سراغ نوشتار می‌رود. نهایتا باز هم عکس بر متن غلبه کرده و پیروز میدان ذهن مخاطب می‌شود. بنابراین، چشم نواز بودن عکس آن می‌تواند ضمن هوشمندی عکاس معرف یک معمای نوآورانه در عرصه هنر عکاسی تبلیغاتی شود. عکس تبلیغاتی شیوه‌ای برای تقویت نوشتار است. 

عکاس باید با به کارگیری ترفندهای هوشمندانه طوری تصویر را ثبت نماید که مخاطبان پس از گذشت سالیان سال نیز با دیدن آن عکس خاطره زنده کنند. هم اکنون این نوع عکس ها بیشترین کاربرد را در صنایع غذایی و محصولات صنعتی دارند. بیشتر فعالان این عرصه در تکاپو هستند تا ضمن به کارگیری تکنیک‌های اصولی و صحنه سازی‌های مبتکرانه از طریق رنگ و لعاب بخشیدن به محصولات غذایی تداعی‌گر طعم آن‌ها شوند. چنین امری اگرچه دشوار اما می‌تواند پیروزی عکاسان تبلیغاتی را در عرصه رقابت به دنبال داشته باشد.

عکاس همواره باید به هدف و بستر عکس واقف باشد. به طور مثال، عکس تبلیغاتی در تابلوی شهری با تبلیغات مجلات کاملا متمایز است. برای آنکه تابلوی شهری کارآمد باشد، باید راننده‌ای را در نظر گرفت که بدون داشتن هیچ‌گونه فرصت مطالعه با بیشترین سرعت ممکن به تابلو نگاه می‌اندازد. بنابراین، تصویر باید با سادگی هرچه تمام اصل مطلب را وضوحا بیان کند. این در حالی است که خوانندگان یک مجله قطعا با داشتن فرصت کافی قادرند تا علاوه بر نگاه انداختن به محصول سایر اطلاعات نوشتاری آن را تجزیه و تحلیل کنند تا به رازهای درون ساختاری آن پی ببرند.

با تمام تفاسیر فوق، می‌توان نتیجه گرفت اساسی‌ترین هدف این ژانر نشان دادن کارایی محصول مد نظر است و عکاسان نباید لزوما به دنبال اذعان جزئیات محصول باشند. آنان قادرند تا با صحنه سازی‌های کارآمد و با تزریق تخیل به تصاویر ذهن مخاطب را از جزئیات پرت کرده و او را مغروق در دنیای متفاوت و خاص محصول از سایر محصولات کنند. این موضوع یکی از ملموس‌ترین تمایزات عکس تبلیغاتی با عکس صنعتی به شمار می‌رود.
نگارش متن : مهندس نیما ابوالقاسمی

نگارش متن : مهندس نیما ابوالقاسمی

هرگونه کپی برداری از مطالب بالا، تنها با ذکر نام مولف و لینک منبع ( https://www.studio9.co ) بلامانع است .

Nine Plus Academy

آکادمی ناین پلاس ، ابتکاری نو برای بهمود استعدادهای درون سازمانی

آکادمی ناین پلاس

تنها مجموعه آموزش کاربردی صنعتی در زمینه عکاسی صنعتی و گرافیک صنعتی در کشور

ورود به سایت