عکاسی صنعتی ناین

۲۲ سال در اوج و تجربه‌ ، همراه با بزرگترین صنایع تولیدی و مهندسی کشور

عکاسی غذایی
عکاسی غذایی

عکاسی غذایی

عکاسی غذایی یکی از زمینه های پرکاربرد عکاسی صنعتی ناین می باشد در این بخش سعی شده اطلاعات کاملی از آن ارائه گردد

Social Network

Share this Page on Social Page

مقدمه

قرن بیست و یکم تقریبا از قدرت سبک عکاسی غذایی درمانده شده است. دنیای تکنولوژی با نمایش تصاویر ادراک و احساس تماشاگران صحنه را روی انگشت خود می‌چرخاند و با سهولت بیشتر سعی بر آن دارد تا معده گرسنگان را از فرسنگ‌ها فاصله به قار و قور بیاندازد. با آنکه اخیرا عکاسی از غذا از سبک‌های مرسوم ترند شده نزد کاربران عصر دیجیتال و ساکنان شبکه‌های اجتماعی شده، به پیشه‌ای درآمدزا برای برخی از افراد تحت عنوان تیستر غذا بدیل گشته است. بنابراین، می‌توان حدس زد نمایش لذت غذا ملزوم به دوربین‌ها و تجهیزات عکاسی مواد غذایی می‌باشد.

هدف در عکاسی غذایی

علیرغم آنکه بسیاری از افراد غیرمتخصص این امر نیز مایل به عکاسی از غذای خود بر روی میز کافی شاپ‌ها، فست فودها، رستوران‌ها، هتل‌ها و… می‌باشند، برخی دیگر از افراد تحت تاثیر پیشرفت روزافزون با بهره جویی از دوربین‌های پیشرفته، تجهیزات فنی و لوازم جانبی تخصصی ، در تکاپو هستند تا با عکاسی ایده آل‌ترین حالت ممکن پیروز میدان رقابت شوند.با تفاسیر فوق می‌توان گفت عکاسی غذا بر اساس اهداف عکاسان شکل گرفته و این موضوع تا حد زیادی نحوه عکاسی صنعتی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

تصاویر انتخابی از ژانر عکاسی غذایی و مواد غذایی

در زیر تعدادی عکس عنوان نمونه قرارگرفته ، برای بازدید عکسهای بیشتر بر روی دکمه ورود به گالری تصاویر کلیک نمایید.

عکاسی صنعتی ناین با تجهیز مدرن ترین و پیشرفته ترین ملزومات عکاسی پانوراما به همراه تیم آموزش دیده در این زمینه میتواند حیرت انگیزترین تصاویر را با این تکنیک به رخ بکشد

عکاسی مواد غذایی بصورت تک محصولی و بسته بندی

کلیه محصولاتی که در شلف فروشگاه های کوچک تا هایپرهای بزرگ شهر ها می بینید متشکل از بسته بندی های متنوعی هستند که اکثرا بر روی تمام این بسته بندی ها عکس های تکی محصولات و هر آنچه داخل بسته بندی قرار است وجود داشته باشد اکثرا به نمایش در آمده است و یا حتی زمانی که شما از فروشگاه های اینترنتی یا از روی بروشورها و یا کاتالوگ ها اقدام به خرید محصولات می نمایید ، انتظار دارید خود محصول مورد نظر را بصورت ساده و در زمینه ای سفید ببینید تا بتوانید تصمیم مناسبتری داشته باشید. بواسطه این امر اکثر تولید کنندگان اقدام به عکاسی محصولات خود در زمینه سفید و ساده جهت استفاده در اکثر تبلیغات خود از قبیل کاتالوگ ها ، وب سایتها ، تبلیغات محیطی و بسته بندی ها و غیره می نمایند که بیشترین حجم سفارشات دراین زمینه را شامل می شوند .

عکاسی مواد غذایی بصورت تک محصولی و بسته بندی

کلیه محصولاتی که در شلف فروشگاه های کوچک تا هایپرهای بزرگ شهر ها می بینید متشکل از بسته بندی های متنوعی هستند که اکثرا بر روی تمام این بسته بندی ها عکس های تکی محصولات و هر آنچه داخل بسته بندی قرار است وجود داشته باشد اکثرا به نمایش در آمده است و یا حتی زمانی که شما از فروشگاه های اینترنتی یا از روی بروشورها و یا کاتالوگ ها اقدام به خرید محصولات می نمایید ، انتظار دارید خود محصول مورد نظر را بصورت ساده و در زمینه ای سفید ببینید تا بتوانید تصمیم مناسبتری داشته باشید. بواسطه این امر اکثر تولید کنندگان اقدام به عکاسی محصولات خود در زمینه سفید و ساده جهت استفاده در اکثر تبلیغات خود از قبیل کاتالوگ ها ، وب سایتها ، تبلیغات محیطی و بسته بندی ها و غیره می نمایند که بیشترین حجم سفارشات دراین زمینه را شامل می شوند .

برخی از فاکتورهای مهم عکاسی غذایی

المان‌های تاثیرگذار بسیاری هستند که این ژانر عکاسی را دستخوش تغییر و تحول خواهند کرد که مهم‌ترین ِ آن‌ها، تجربه عکاس غذایی یا عکاس تبلیغاتی می‌باشد. علاوه بر تجربه که تقریبا اساسی‌ترین نقش را در عکاسی غذایی ایفا می‌کند، تجهیزات حرفه‌ای و ابزار تخصصی از لزومات این سبک عکاسی می‌باشند. از این المان‌ها که بگذریم به عنصر اصلی هدف عکاسی غذایی خواهیم رسید. بسیاری از تصاویر غذا نشان از رد یک داستان یا حکایت نوستالژیک دارند. گاه با نگریستن به عکس غذا سوار بال‌ ِطعم، عطر و مزه آن خواهید شد و پشت بند آن، تا فرسنگ‌ها مدهوش سفر تبلیغات پیش خواهید رفت.

هدف عکاسی غذایی با رسالت عکاس غذایی یا عکاس تبلیغاتی رابطه مستقیم دارد. عکاس این امر باید پیش از هرگونه اقدام به عکاسی هدف را بررسی نموده و بنا به آن نوع غذا، تنظیمات و لوازم جانبی، لوکیشن و فضا، نحوه نورپردازی و روشنایی را تعیین کند. مهم‌ترین هدف در عکاسی غذایی متمرکز بر روی رنگ‌ها، بافت، شکل و شمایل و ظرافت غذاست. این امر با انتخاب نوع نورپردازی و نحوه انجام آن حاصل می‌شود. عکاسان غذایی پیش از هر چیز باید به نوع و نحوه نورپردازی اشراف داشته باشند. زیرا این المان موثر قادر به نمایش دقیق، زنده و زیبای عکس غذا خواهد بود.

حال که از مبحث نورپردازی عکاسی غذایی دورتر می‌شویم، مبحث پررنگ دیگری تحت عنوان ترکیب‌بندی یا لفظ عامیانه تزئینات یا غذاآرایی مطرح می‌گردد. با آنکه ترکیب‌بندی از مهم‌ترین ارکان شاخه‌های عکاسی شناخته شده، جزء معضل‌های کنونی نیز به شمار رفته است. بسیاری از عکاسان غذایی تازه کار با عدم رعایت اصول چیدمان و ترکیب‌بندی صحیح حواس مخاطب را از سوژه اصلی دور نموده ومخاطب دچار ریخت و پاش بصری می‌شود. این موضوع به قطع قادر است مخاطب را از غذای تبلیغ شده تا فواصل زیاد دور نگاه دارد. در حالی که علم چیدمان از اصول بهینه برخوردار می‌باشد و به کمک آن می‌توان نگاه هر تماشاگری را معطوف عنصر اصلی نمود، برخی با تلنبار کردن عناصر خلاف جهت مسیر حرکت کرده و تداعی گر انبار زیرزمین شلوغ و درهم و برهم هستند. 

ویژگی مهم دیگر عکاسی غذایی زاویه تصویر می‌باشد. خلاف آنکه برخی عکاسان بر این تصورند که به کارگیری یک زاویه کلی می‌تواند بر روی تمام غذاها اثرگذار باشد، عده‌ای دیگر از آنان با شناخت زوایای دقیق و جزئی‌تر تصاویری یونیک خلق می‌کنند. به طور مثال، نمی‌توان از یک بشقاب تخت غذا همانند یک همبرگر با محتوای حجیم تصویربرداری کرد. اگر سوژه عکاسی از غذا یک کاسه سوپ، چند برگ کالباس و پیتزا باشد بهترین نحو زاویه‌بندی بالاسری یا اصطلاحا Overhead است. این زاویه با ثبت جزئیات تمام محتوای غذا را به درستی در معرض نمایش می‌گذارد. در مقابل، برای ثبت تصویر همبرگر یا ساندویچ‌های حجیم باید از زاویه روبرو عکس برداشت. بنابراین، باید گفت زوایای عکاسی مواد غذایی وابسته به نوع غذا و حجم آن متغیر است.

فاکتور مهم دیگری که پس از زاویه‌بندی در عکاسی غذایی مطرح خواهد شد، مبحث استایل غذا یا غذاآرایی می‌باشد. مسئولیت این امر بر عهده فردی متخصص تحت عنوان فود استایلیست (Food Stylist) است. فود استایلیست با درآمیختن رنگ‌ها، تعادل و آراستن قادر است غذای عادی را به یک غذای حیرت ‌آور و هیجان انگیز بدیل کند. فود استایلست بیشتر شبیه دکوراتورهاست. چنین فردی با ایجاد تعادل، هماهنگی و توازن مابین رنگ‌ها و ترکیب‌ها سعی بر مفرح و زیبا جلوه دادن هرچه بیشتر غذا دارد. او می‌تواند سبز ِ ناشی از سبزی‌های تازه را با سرخ آتشین گوجه‌های گیلاسی ادغام کند و ظرف غذایتان را با رنگ و لعاب خوشرنگ مزین کند. 

با وجود آنکه مهارت و تخصص فود استایلیست و تاثیر تجارب آن تقریبا امری انکار ناشدنی است اما به دلیل سطح بالای دستمزد، در کشور ایران چندان استقبال نشده است. بیشتر کارفرمایان در عوض تقبل چنین هزینه‌ای که گاها یک سرمایه گذاری محسوب گردیده، ترجیح می‌دهند تا خود عکاسان غذا آرایی کنند. اگرچه سلیقه عکاسان صنعتی غذا تا حد زیادی این نقصان را جبران نموده اما نمی‌توان منکر علم و دانش کافی و تخصص و مهارت فود استایلیست شد. حضور فود استایلیست در کنار تیم عکاسی صنعتی قطعا نتیجه آثار را خارق العاده خواهد کرد.

 حال که عکاسی مواد غذایی عهده دار مسئولیت انتقال طعم، عطر و مزه انواع غذاها شده، انتقال حقیقی این سه عنصر تا سالیان آینده جای حیرت نمی‌گذارد. عکاسی غذایی مسئول لذت نمایش بدون دخالت در چشیدن یا مزه کردن آن می‌باشد. خلاف تصور عموم، عکاسی از غذا دشوارترین، پیچیده‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین شاخه عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی برشمرده می شود.

دسترسی سریع به صفحات مرتبط