صفحه اصلی » قانون یک سوم در عکاسی
عکاسی یکی از هنرهایی است که افراد زیادی به آن علاقهمند هستند. یکی از تکنیک های مهم در عکاسی، قانون یک سوم است. این قانون یکی از اصول ابتدایی ترکیب بندی است که به عکاسان کمک می کند تا تصاویری جذاب تر و متعادل تر بگیرند. در این مقاله، با قانون یک سوم در عکاسی، نحوه استفاده از آن و تأثیر آن بر کیفیت تصاویر آشنا خواهیم شد.
قانون یک سوم در عکاسی یک تکنیک ترکیب بندی است که به عکاسان در هر بخش از این حرفه مانند آموزش عکاسی صنعتی یا تبلیغاتی کمک می کند تا سوژه های خود را به گونه ای قرار دهند که تصویر نهایی جذاب تر و دلنشین تر به نظر برسد. این قانون بر پایه تقسیم تصویر به نه قسمت مساوی (سه ردیف افقی و سه ستون عمودی) استوار است. نقاط تلاقی این خطوط به عنوان نقاط طلایی یا نقاط قوی شناخته می شوند. قرار دادن سوژه اصلی در یکی از این نقاط، به تصویر تعادل و هارمونی بیشتری می بخشد.
این قانون زمانی استفاده می شود که بخواهیم ترکیب بندی قوی و جذابی ایجاد کنیم. این قانون می گوید که تصویر را به نه بخش مساوی با دو خط افقی و دو خط عمودی تقسیم کنیم و عناصر کلیدی عکس را روی این خطوط یا در نقاط تلاقی آنها قرار دهیم. استفاده از این قانون می تواند به ایجاد تعادل و جلب توجه بیشتر به سوژه های مهم کمک کند.
برای مثال، در عکاسی از مناظر، قرار دادن خط افق روی یکی از خطوط افقی می تواند تصویر را جذاب تر و متوازن تر کند. در عکاسی پرتره، قرار دادن چشم ها روی یکی از خطوط افقی بالا می تواند تاثیر بیشتری روی بیننده داشته باشد. استفاده از این قانون، به ویژه برای عکاسان مبتدی، راهی ساده و مؤثر برای بهبود ترکیب بندی تصاویر است. استودیو 9 با استفاده از عکاسان حرفه ای بهترین عکس ها را با این قانون می گیرند.
اصول قانون یک سوم یکی از اصطلاحات عکاسی است که می تواند به ایجاد ترکیب های قوی کمک کند، اما همیشه نباید از آن استفاده کرد. زمانی که سوژه اصلی یا صحنه مورد نظر نیاز به تمرکز مرکزی دارد، بهتر است این قانون را نادیده بگیرید. برای مثال، در عکاسی پرتره های رسمی، قرار دادن چهره در مرکز تصویر می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، در عکس هایی که تقارن اهمیت دارد، مانند عکاسی از معماری یا مناظر با بازتاب آب، قرار دادن سوژه در مرکز و استفاده از تقارن می تواند نتیجه بهتری داشته باشد.
همچنین، در مواقعی که می خواهید احساسی خاص یا دیدگاه هنری را منتقل کنید، ممکن است بخواهید این قانون را نادیده بگیرید و ترکیب بندی های غیر معمول و خلاقانه تری را امتحان کنید. به طور کلی، آگاهی از قوانین عکاسی مهم است، اما خلاقیت و احساس هنری شما نیز نقش مهمی در خلق تصاویر منحصر به فرد و جذاب دارد.
در ادامه بررسی خواهیم کرد که از این قانون چطور می توانیم در شرایط متفاوت برای عکاسی استفاده کنیم.
در عکاسی طبیعت، استفاده از این قانون می تواند به خلق تصاویر زیبا و متوازن کمک کند. برای این کار، تصویر را به نه بخش مساوی با دو خط افقی و دو خط عمودی تقسیم کنید. یکی از کاربردهای اصلی این قانون در عکاسی طبیعت، قرار دادن خط افق است. به جای قرار دادن خط افق در مرکز تصویر، آن را روی یکی از خطوط افقی قرار دهید. این کار به ایجاد تعادل و جذابیت بیشتر کمک می کند. اگر آسمان جذابیت خاصی دارد، خط افق را روی خط افقی پایین قرار دهید تا بخش بیشتری از تصویر به آسمان اختصاص یابد. در مقابل، اگر زمین یا پیشزمینه مهمتر است، خط افق را روی خط افقی بالا قرار دهید.
در عکاسی از سوژه های متحرک، مانند حیوانات، وسایل نقلیه، یا حتی انسان ها، این قانون می تواند به ایجاد حس حرکت و پویایی در تصویر کمک کند. برای این کار، سوژه را روی یکی از خطوط عمودی قرار دهید و فضایی خالی در جهت حرکت آن باقی بگذارید. این کار به بیننده احساس می دهد که سوژه در حال حرکت است و فضا برای ادامه حرکت وجود دارد.
در عکاسی پرتره یا عکاسی از محصول، استفاده از این قانون می تواند به ایجاد ترکیب بندی متوازن و جذاب کمک کند. برای این کار، سوژه را روی یکی از خطوط عمودی قرار دهید و فضایی خالی در جهت نگاه آن باقی بگذارید. این کار به بیننده احساس می دهد که سوژه به چیزی یا جایی در خارج از کادر نگاه می کند و باعث ایجاد حس عمق و ارتباط در تصویر می شود. با استفاده از خدمات استودیو 9 می توان بهترین عکس ها در این زمینه را داشته باشید.
در عکاسی از گروه ها، استفاده از این قانون می تواند به ایجاد ترکیببندی منظم و جذاب کمک کند. برای این کار، ابتدا تصویر را به نه بخش مساوی با دو خط افقی و دو خط عمودی تقسیم کنید. سپس، افراد را روی خطوط عمودی و افقی یا در نقاط تلاقی آنها قرار دهید. این کار به ایجاد تعادل و هماهنگی در تصویر کمک می کند و از شلوغی و بی نظمی جلوگیری می کند.
ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چطور میتوان قانون یک سوم را شکست؟ در این جا به این پرسش پاسخ می دهیم. می توان این قانون را شکست. در واقع، شکستن این قانون می تواند به خلق تصاویر خلاقانه و منحصر به فرد در تمامی ژانرهای عکاسی مانند عکاسی صنعتی حرفه ای منجر شود. زمانی که بخواهید تأثیری خاص ایجاد کنید، احساسات یا داستانی ویژه را به تصویر بکشید، یا ترکیب بندی متقارن و مرکزی ایجاد کنید، می توانید از این قانون چشم پوشی کنید. برخی از بهترین عکس ها با نادیده گرفتن قوانین کلاسیک به دست می آیند و این انعطاف پذیری به شما اجازه میدهد تا سبک شخصی خود را توسعه دهید و بینندگان را با تصاویر غیرمعمول و نوآورانه شگفتزده کنید.
در زمان ویرایش، این قانون به ویرایشگران کمک می کند تا تصاویر را به گونه ای کادربندی کنند که تمرکز بیننده به نقاط مهم هدایت شود. برای مثال، قرار دادن یک سوژه اصلی مانند یک شخص، شیء یا نقطه مورد نظر در یکی از نقاط تقاطع می تواند تصویر را پویاتر و جذاب تر کند. همچنین، استفاده از این قانون می تواند به ایجاد تعادل و هماهنگی در تصویر کمک کند. ویرایشگران می توانند با استفاده از ابزارهای مختلف ویرایش عکس مانند فتوشاپ، این تقسیم بندی را به صورت راهنما بر روی تصویر نمایش دهند تا کادربندی دقیق تری داشته باشند. رعایت این قانون نه تنها در عکاسی بلکه در طراحی گرافیک و هنرهای بصری دیگر نیز کاربرد دارد و به ایجاد ترکیب های بصری متعادل و جذاب کمک می کند.
قانون یک سوم در عکاسی یک اصل ترکیب بندی است که تصویر را به سه بخش مساوی افقی و عمودی تقسیم می کند تا چهار نقطه تقاطع ایجاد شود. این نقاط محل های مناسبی برای قرار دادن عناصر کلیدی تصویر هستند.
استفاده از این قانون به ایجاد تعادل، هماهنگی و جذابیت بصری در تصاویر کمک می کند. این قانون تمرکز بیننده را به نقاط مهم هدایت کرده و از ترکیب بندی های کسل کننده جلوگیری می کند.
هنگام گرفتن عکس یا ویرایش آن، تصور کنید که تصویر شما با دو خط افقی و دو خط عمودی به سه بخش مساوی تقسیم شده است. سعی کنید سوژه های اصلی خود را در نقاط تقاطع این خطوط یا در طول خطوط قرار دهید.
Social Network
Share this Page on Social Page
صفحات مرتبط با مقاله مذکور
دیگر مقالات
نگارش و تالیف مقاله
دسترسی سریع به مطالب وب سایت
از بخش زیر میتوانید از دیگر بخش های وب سایت بازدید نمایید
STUDIO NINE
Industrial, Product, Architectural, Advertising & Food Photography
With more than 5 branches in Iran, Turkey, UAE (Dubai) and Cyprus, and experience working with more than 550 of Iran’s major industrial brands, Studio Nine is now at the hub of Iran’s industrial photography. Photography areas covered by Studio Nine include: industrial, food, architecture and interior, product, production lines and quality control departments
اطلاعات تماس جهت سفارشات
دفتر مرکزی تهران :
تهران ، ولنجک ، خیابان شانزدهم ، بوستان یک ، شماره ۲۹۸
دفتر غرب استان تهران :
کرج ، عظیمیه ، میدان اسبی ، بعد از ۴۵متری کاج ، ساختمان عکاسخانه ، طبقه دوم
لطفا جهت سفارش و رزرو زمان سفارش با دفتر مرکزی تهران و برای پیگیری سفارشات با دفتر تهران و کرج هماهنگ گردد. لطفا قبل از حضور در هر یک دفاتر با دفتر مربوطه هماهنگی نمایید. برای سفارشات دبی و ترکیه حتما ۱۵ روز قبل با دفاتر مربوطه و یا دفتر مرکزی تهران هماهنگ گردد.
External contact information
طراحی و پیاده سازی وب سایت : عکاسی صنعتی ناین
Copyright © Studio Nine 2002 - 2024